4 tammikuun, 2016

Miten järjestelmä toimii

Ajanotto perustuu kilpailijakohtaiseen transponderiin, ja jokaisella reittipisteellä olevaan tablettiin jonka avulla at-henkilöstö lähettää tiedot reaaliajassa järjestelmään. Oheinen kuva esittää toimintaperiaatteen yksinkertaisuudessaan, seikkaperäiset selitykset kuvan alla.

 

Tulo-AT
Tabletti ehdottaa saapuvia kilpailijoita edellisen reittipisteen järjestyksen mukaan. Mikäli järjestelmä ei jostain syystä ehdota kilpailijaa, voidaan kilpailunumero syöttää käsin. Kilpailijan antaessa kortin klikataan tabletista painiketta joka kirjaa kortin antoajan tabletille, tämän jälkeen aikaa voi vielä muuttaa mahdollisen virhepainalluksen takia ennen tiedon lähettämistä eteenpäin.

Lähtöviiva

kayttolahtoLähtöviivalla oleva lähtövalo, vilppilähtökenno ja vilppilähtövalo toimivat perinteiseen tapaan, valo sammuu kilpailun lähtövälin mukaisesti joko 30 sek tai 1min välein ja vilppilähtökenno tunnistaa vilppilähdöt.

Lähtöviivan kirjurin käytössä on tabletti, joka ehdottaa lähtöön tulevia autoja Tulo-AT:n tulojärjestyksessä ja kirjuri kuittaa auton lähteneeksi todellisella ajalla, näin todellinen lähtöaika siirtyy järjestelmään.

Kun lähtöaika on kuitattu, voidaan kilpailijalle lisäksi kuitata mahdollinen vilppilähtö josta tieto siirtyy suoraan Stopille.

Maalilinja
Maalilinjalla on vastaanotin joka tunnistaa transponderin ja antaa kilpailíjalle maaliintuloajan. Aika lähetetään tabletin ruudulle josta kirjuri kirjaa sen ylös pöytäkirjaan. Aika lähtee automaattisesti eteenpäin järjestelmään, ja tabletti ei vaadi käyttäjältään mitään toimia.

Puska-aika otetaan tabletilla, joka ei ole millään tavalla yhteydessä transpondereihin. Tabletista klikataan aika auton ylittäessä linjan, ja tämän jälkeen syötetään autolle numero. Aikoja voi klikata useamman ja syöttää numerot jälkikäteen jos useampi auto tulee ryppäässä linjan yli.

Tabletti on yhteydessä Stopille, joka voi tarvittaessa hakea ajan tabletista mikäli transponderilta ei jostain syystä aikaa tule.

Stop
Stopilla oleva tabletti saa tiedot sekä EK:n lähdöstä, että maalinjalta. Auton tullessa maaliin ilmestyy tabletin ruutuun kilpailijan numero, maaliintuloaika ja suoritusaika. Näistä voidaan suoraan kirjata tiedot sekä aikakorttiin, että fläppitaululle. Mikäli kilpailija on ottanut vilppilähdön, vilkkuu tabletin ruudussa ”vilppi”.

Stopin käyttöliittymä
Mikäli Stopille tulee kilpailija jonka tiedot eivät ole ilmestyneet ruutuun, tarkoittaa se sitä ettei maalilnija ole saanut transponderilta aikaa. Tällaisessa tapauksesa käyttäjä voi syöttää tablettiin kilpailijanumeron, jonka jälkeen kilpailijalle haetaan maaliaika Puska-tabletista ja maaliaika sekä suoritusaika tulevat ruutuun.

Muut reittipisteet

Muut reittipisteet (kilpailun lähtö, maali, tauko-at:t) toimivat EK:n Tulo-AT:n tavoin. Kilpailun lähtöön on ohjelmoitu kilpailijoiden lähtöajat joita tabletti ehdottaa, tämän jälkeiset AT:t ehdottavat kilpailijoita suoraan edellisen AT:n tietojen perusteella.

Tiedonsiirto ja sen varmistus
Kaikki tiedonsiirto tapahtuu verkkoyhteyden avulla, tabletti sekä hakee edellisen pisteen tietoja, että lähettää omia tietojaan tietokantaan jatkuvasti. Tästä tietokannasta luodaan myös Online-tulokset, näin ollen tulokset ovat aina reaaliajassa.

Mikäli verkkohteys ei jostain syystä toimi, puskuroi tabletti tietoja niin kauan kunnes ne pystytään eteenpäin lähettämään. Näin ollen pienet katkokset yhteydessä eivät vaikuta tulosten saatavuuteen. Jokaisessa tabletissa on yhteydelle varajärjestelmä, mikäli reittipisteeltä ei pystytä lähettämään tietoa varayhteydestä huolimatta tapahtuu tiedonsiirto manuaalisesti, tämä hidastaa Online-tulosten saatavuutta muttei vaaranna itse kilpailun tulospalvelua missään muodossa. Lisäksi yksikään reittipiste
ei ole riippuvainen edellisestä pisteestä saaduista tiedoista, vaan tarvittaessa kaikki tieto voidaan syöttää perinteiseen tapaan auto kerrallaan.

EDUT NYT JA TULEVAISUUDESSA

Järjestelmä tuo heti joitain etuja verrattuna perinteiseen valokenno-ajanottoon:

kayttostop

plus Toimintavarmuus olosuhteista riippumatta

plus Pöly tai kävelijät eivät tuo enää extra-aikoja maaliviivalla

plus Kilpailijan automaattinen tunnistaminen

plus AT-toiminta automatisoidumpaa tiedon siirtyessä edelliseltä AT-asemaltta eteenpäin

Lisäksi tekniikka mahdollistaa jo nyt muun muassa seuraavat tulevaisuuden palvelut:

plus Viestipisteiden korvaaminen auton tunnistavatalla vastaanottimella

plus Väliaikojen saaminen realiaikaisesti Online-palveluun

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

Toiminnan myötä on kertynyt myös paljon toistuneita kysymyksiä, alla listattuna niistä yleisimmät.

Q: Mitä jos transponderi ei toimi?
A: Transponderit ovat äärimmäisen toimintavarmoja. Kaikki ajanotto on kuitenkin triplavarmistettu, mikäli transponderiaikaa ei tule saadaan kilpailijalle suoritusaika kuitenkin 100% varmuudella.
Q: Onko kilpailu riippuvainen datayhteyksien toimivuudesta?
A: Datayhteyksiä käytetään tietojen välittämiseen eri AT-pisteiden välillä. Datayhteys ei ole välttämätön ja datayhteyksien puute ei vaaranna tulosten saamista, mutta sujuvan toiminnan ja
Online-tulosten täydellisen ajantasaisuuden takaamiseksi toimivat datayhteydet ovat tärkeitä. Järjestelmän siirtämät datamäärät ovat äärimmäisen pieniä, joten yhteyden laadulla ei ole juurikaan merkitystä.
Q: Kuinka laitteet toimivat pakkasessa?
A: Laitteet toimivat pakkasessa täysin. Ainut kovalle pakkaselle arka laite on AT-pisteillä käytettävä tablettitietokone, mutta niiden käyttäjät ovat aina autossa.
Q: Tarvitaanko Ajaksin lisäksi erikseen tuloslaskentapalvelu toisaalta?
A: Ei. Ajaksi Oy hoitaa itsenäisesti sekä ajanoton, että tuloslaskennan.